Bilişim-Haber: 1 Milyar Dolarlık Instagram’ın Başarı Hikayesi.

1 Milyar Dolarlık Instagram’ın Başarı Hikayesi.

1 Milyar Dolarlık Instagram’ın Başarı Hikayesi.












Dün facebook tarafından 1 milyar dolar karşılığında satın alındığı resmen ilan edilen Instagram, hala internette en çok konuşulan haberler arasında yer alıyor. 1 milyar dolarlık satıştan öncede Instagram, gerek yakaladığı büyüme hızı, gerek planladıkları ve uyguladıkları yatırım süreci, gerekse oluşturdukları değerle internet teknoloji dünyasında hiç bir zaman gündemden düşmemişlerdi. Fakat bunca oluşturulan gündem ve yapılan yorumlarda malesef Instagram’ı başarıya götüren süreci ela alan yok.  Konuşulan tek şey 1 milyar dolar ama bu büyük alışverişin arkasındaki yaratıcılık, değer oluşturma, planlama ve kahramanlar hakkında pek fazla bir şey bilmiyoruz.
Bu yazıda Instagram’ın başarı hikayesinden bahsedeceğiz.  Bu başarı hikayesi’nin  en  önemli noktalarını ele alacağız. Umarız  okuyanlara ilham olur.
Kevin Systrom ismini daha önce hiç duydunuzmu?
Kevin Systrom Instagram’ın Kurucu & CEO’su dur ve Instagram projesinden önce hayatındaki  ilk iş deneyimi stajyer olarak çalıştığı Odeo’ydu. Parantez içinde  Twitter’in kurulmasına öncü olan kişi ise Evan Williams‘dı.  İlerleyen zamanlarda şirkete Biz Stone dahil oldu ve şirketin ilk çalışanı olarak da Jack Dorsey işe alındı. İşte yukarıda bahsettiğimiz bütün bu isimler,  Twitter’ın kurucularıydı… – Jack Dorsey ismini bu noktada aklınızda tutun.
Daha sonra Kevin Systrom Google’da işbaşı yaptı ve 2 yıl boyunca Gmail ve Google Reader ile ilgili projelerde çalıştı  ve en son olarak da Google’da Kurumsal Gelişim departmanında çalışıyordu.
Burbn hakkında bir fikriniz varmı?
Daha 2010 yılının başlarında henüz daha instagram diye birşey yokken, Kevin Systrom Burbn isimli lokasyon tabanlı bir HTML5 mobil uygulama hayata geçirmişti. Foursquare‘ın yükselişe geçtiği bu süreçte, buna  bağlı olarak haliyle Burbn’ın “check-in” özelliği yeterli ilgi görmemişti. Ama ilginç  bir şekilde kullanıcılar fotoğraf paylaşıyorlardı.
Zaten fotoğrafa ilgisi oldukça fazla olan Kevin Systrom ortağı olan Mike Krieger ile beraber  aldığı bir karar ile Burbn rafa kaldırıldı ve şirket instagram’a dönüştü. Ve böylece bugün bildiğimiz ve Burbn’dan dönüştürülen instagram Eylül 2010′da piyasaya sunuldu. Techcrunch’da Burbn’la ilgili haberlere bakacak olursanız altlarındaki Crunchbase bilgilerinin bile Burbn’dan instagram’a dönüştüğünü, yani Crunchbase’deki Burbn profilinin bile instagram olduğunu görebilirsiniz.
Hatta Kevin Systrom’un geçmişinde Burbn’dan eser olmadığını da farkedeceksinizdir. Çünkü onlar için Burbn bu şirketin bir ürünüydü, denendi başarılı olmadı olmadı ve yeni ürün olan instagram hayata geçirildi.
Şirkete ilk yatırım yapanların önemi:
Instagram’ın ilk yatırımı daha sunulan servis  instagram bile değilken yani Burbn’ken, Andreessen Horowitz ve Baseline Ventures ortaklığından Mart 2010′da gelmişti. Bu yatırımın miktarı sadece 500 bin dolardı. Ardından Şubat 2011′de aralarında Jack Dorsey’nin de bulunduğu bir yatırımcı grubu tarafından şirkete 7 milyon dolar yatırım yapıldı. – Jack Dorsey ismini aklınızda tutun demiştik 
Bir süre sonra buu turda şirketin yönetim kuruluna yatırıma da dahil olmuş olan Benchmark Capital’den Facebook’un bir dönem ürün yönetiminden sorumlu başkan yardımcısı olan Matt Cohler dahil oldu. Matt Cohler Facebook’un 7 numaralı çalışanıydı ve daha önce daha önce Linkedin’de başkan yardımcısı ve genel müdür olarak görev almıştı.
Kısaca belirtecek olursak, Instagram 1 milyar dolara satın alınana kadar toplam 57,5 milyon dolar yatırım almıştı. Bununla birlikte bir ilginç gelişme meydana geldi, o da  1 milyar dolara Facebook tarafından satın alınmadan çok kısa bir süre önce  gün önce Sequoia Capital, Benchmark Capital, Greylock Capital gibi şirketlerin sağladığı bir fonla 50 milyon dolarlık bir tur daha tamamlamıştı. Şirketin bu yatırım turundaki değerlemesi 500 milyon dolardı. Şanslı yatırımcılar birkaç günde yatırımlarını ikiye katladılar dersek yanlış olmaz herhalde…
Instagram’da kaç kişi çalışıyor?
Sizce değeri 1 milyar dolar olan Instagram’da kaç kişi çalışıyor?
Instagram’ın tüm ekibi 13 kişi. Yani 1 milyar dolarlık çok büyük bir değeri sadece 13 kişi oluşturmuştu.
Instagram’ın kurucu SEO’su Kevin Systrom instagram’ın 27 milyon kullanıcısı olduğunu geçen ay gerçekleşen SXSW konferansında dile getirdi. Şu an 30 milyonun üzerinde kullanıcısı olduğu biliniyor. Android uygulamasının hayata geçirilmesi ve bu satın almadan dolayı oluşan popülariteyi takiben kısa süre içinde 50 milyon kullanıcıya ulaşılacağı konuşuluyor. Facebook’un 845 milyon aktif kullanıcısı olduğu ve bunların zaten 425 milyonunun Facebook’un mobil ürünlerini kullandığı düşünülürse, şirketin aslında Instagram’ın taş çatlasın 50 milyon kullanıcısına ihtiyacı yoktu Dersek doğru olurmu acaba?
Önce Mark Zuckerberg iş teklif etti, Kevin Systrom geri çevirdi, peki şimdi?
Aslında Kevin Systrom ve  Mark Zuckerberg bir birlerini uzun zamandır tanıyorlardı. Hatta ZDNet’in haberine göre daha Kevin Systrom 2004 yılında öğrenciyken ve henüz Facebook’un fotoğraf paylaşım özelliği yokken Mark Zuckerberg Kevin Systrom’a Facebook’ta çalışması için bir teklifte bulunmuş. Bildiğiniz üzere Kevin Systrom teklifi kabul etmemiş. Ve bu güne baktığımızda bu kararında ne kadar haklı olduğunu görüyoruz.
Sonuç Olarak…
  1. Bünyesinde 13 kişi olan bir şirket 2 sene gibi çok kısa zamanda 1 milyar dolarlık bir değere ulaşabiliyormuş.
  2. Zararın neresinden dönülse kardır.
  3. Önemli olan ne kadar büyük ve güçlü olduğunuz değil, yaratıcılığınızı ne kadar kullandığınız ve ne kadar değer yaratabildiğiniz.
  4. Sahip olunan çevre ve ilişkide bulunduğunuz insanlar en az hayata geçirmeye çalıştığınız veya hayata geçirdiğiniz projeler kadar önemlidir.
  5. Proje veya girişimin kurucularının yaratıcılıkları ve yetenekleri herşeyden ama herşeyden önemlidir.
  6. Milyar dolarlık değerler oluşturmak için hala boş alanlar var ve yeni kahramanlarını bekliyor.
Her ne kadar böyle kahramanların genelde Amerika’dan çıkması ve Amerikalıların kurdukları internet teknolojisinin içinde kendilerini geliştirmeleri ve kendi şirketlerini kurana kadar dünya devleriyle çalışmak gibi eşsiz imkanlara sahip olmaları onlara bu konuda inanılmaz avantajlar sağlasa da, hala internet dünyası yeni kahraman çıkarmaya müsaittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Copyright © Bilişim-Haber Urang-kurai